Weer vrienden!

Mijn zoon van acht kwam laatst thuis uit school met het verhaal dat een vriendje uit zijn klas, laten we hem Peter noemen, tijdens de gymles een ander vriendje, zeg Pim, was gaan schoppen. Mijn zoon was zichtbaar ontdaan en had zich behoorlijk ongemakkelijk gevoeld. Toch bleek hij ook een aandeel in de vechtpartij te hebben, waarbij Peter het onderspit delfde. Lees hoe empathisch luisteren mijn zoon en Peter hielp weer vrienden te worden. En hoe het een langer lopende kwestie tussen de twee meteen werd opgelost.

Dat mijn zoon, net als alle kinderen (en volwassenen trouwens) wil meedoen, weet je mogelijk al. Maar wat als meedoen betekent dat anderen daar schade van ondervinden? Dat bleek nu het geval, hoorde ik op de ouderavond. Pim was namelijk door klasgenoten aangemoedigd om Peter in elkaar te slaan. Ik was geschrokken en kon nauwelijks geloven dat mijn zoon dat zou doen. Toch vroeg ik het hem niet veel later op de fiets naar school. Het was even stil. Toen zei hij: ‘Als ik heel eerlijk ben, heb ik het gedaan.’ Ik was verbijsterd. Hoe kon hij geweld aanmoedigen? En hoe ging ik hier geweldloos mee om?

Wil mijn zoon geweld aanmoedigen?

Ik besloot om eerst naar mijn zoon te luisteren. Het bleek dat hij helemaal niet had willen aanmoedigen. Ik vroeg hem of hij meer bij zichzelf wilde blijven en zelf wilde beslissen of hij aan iets meedeed of niet. Hij antwoordde bevestigend. Toen kwam een situatie in me op waarin hem dat was gelukt. Dat was zo’n jaar geleden. Een andere klasgenoot had hem toen gevraagd voor hem te vechten. Mijn zoon had ‘nee’ gezegd, want hij wilde vrienden blijven met iedereen. Het deed wat met mijn zoon om herinnerd te worden aan het feit dat hij in staat was om bij zichzelf te blijven. Hij leek daarna minder gericht op de jongen tegen wie hij opkeek en ging meer met andere klasgenootjes spelen. Hij dacht ook wel dat het wel goed zou komen tussen Peter en hem, zei hij. Toch bleek daar nog iets meer voor nodig.

Ik help hem zich in te leven

Na ongeveer een week vroeg ik mijn zoon hoe hij dacht dat Peter zich had gevoeld toen hij Pim aanmoedigde. Boos, zei hij. Ik vroeg door, want onder boosheid zit vaak verdriet, angst, pijn of machteloosheid. Ik vroeg mijn zoon hoe hij zich zou hebben gevoeld als hij Peter was geweest en alle vriendjes van school Pim hadden aangemoedigd. Dat vroeg ik puur om mijn zoon te helpen dit gevoel te vinden, niet om hem zich schuldig te laten voelen. Uiteindelijk zei hij dat hij zich misschien verdrietig had gevoeld omdat hij zo graag vriendschap wil. Ik vroeg mijn zoon of hij aan Peter wilde vragen of dat inderdaad zo was. Mijn zoon zei dat hij dat wel wilde doen, maar toen moesten we erover ophouden.

De vriendschap is hersteld

Weer een week later vroeg ik mijn zoon of hij het al aan Peter had gevraagd. ‘Nee’, zei hij. Ik besloot hem te helpen, want ik had het idee dat het moeilijk voor hem was. Toen ik Peter na schooltijd in de zandbak zag spelen, zocht ik mijn zoon op en vroeg of hij het nu aan Peter wilde vragen. ‘Met jou’, was het antwoord.

We stapten samen de zandbak in en ik hielp mijn zoon empathisch te luisteren naar Peter. Diens reactie verraste en ontroerde me. Hij was eerst wel wat verbaasd en begreep niet zo goed waar we het over hadden, maar bij het woord ‘vriendschap’ gingen zijn ogen open en begonnen ze te glanzen. Hij zei ‘ja’ op de vraag en zei dat hij het wel begreep, omdat mijn zoon er graag bij wilde horen. Hij ging verder en zei dat mijn zoon misschien hetzelfde had gehad in de kleuterklas, toen Peter met een nieuwe jongen ging spelen en mijn zoon niet altijd mee mocht doen. Mijn zoon antwoordde bevestigend. Het was nu drie jaar later, maar dat speelde inderdaad nog steeds. Ik had mijn zoon er toevallig kort daarvoor nog over gehoord. Nu was hij helemaal blij dat dat gezien en erkend was. Er ontstond een verbinding tussen de jongens die ik niet voor mogelijk had gehouden. En het oud zeer was ook opgelost! Ik was (weer eens) verbaasd over de kracht van empathisch luisteren.

De jongens op de foto zijn niet mijn zoon en zijn vriend.

 

 

 

 

Geef een reactie

