O, wat is keuzes maken toch moeilijk!

Soms ben ik zo aan het twijfelen. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Nu heb ik daar wat op gevonden. Als ik twijfel wat de beste keuze is, doe ik de Ja/Nee Dans van Bridget Belgrave en Gina Lawrie. Deze loopoefening helpt me om keuzes te maken vanuit mijn hart. En het mooie is: het zijn ook nog eens keuzes waar ik echt achter kan staan. 

Laatst twijfelde ik eraan of we door moesten gaan met onderzoeken of een huis bij ons past. We hadden al een bezichtiging gedaan en het huis sprak mij niet aan. Mijn man was wel enthousiast en zag zichzelf er wonen. Ik wilde recht doen aan zijn woonwensen en tegelijkertijd voor mezelf zorgen. Wat te doen? 

Doorgaan of niet?

Moesten we doorgaan met onderzoeken of dit huis bij ons past? Met deze vraag begon ik de Ja/Nee Dans. Ik ging eerst in mijn gedachten na of we wel of niet door moesten gaan. Ja, dit was een kans. Misschien kregen we die niet meer. En mijn man zou er wel wat van maken. Hij heeft altijd van die goede ideeen. Allemaal argumenten om voor doorgaan te kiezen. Maar wat als we dan al zoveel tijd, geld en energie in bezichtigingen en een bouwkundige rapport hadden gestopt, dan konden we eigenlijk niet meer terug… En wat als ik mezelf er dan nog steeds niet daar zag wonen? Wat als ik dan nog steeds het idee had dat ik er ongelukkig zou zijn?


Spanning en stress
 

Deze dialoog met mezelf resulteerde in spanning in mijn buik en in stress. Dat werd nog erger toen ik op het A4 ‘Mediator in mij in jakhalzentaal’ ging staan. Jakhalzentaal staat voor onze manier van communiceren vanuit goed en fout, oordelen en verwijten. Ik zette mezelf onder druk: ik moest niet zo moeilijk doen en gewoon een keuze maken. De spanning liep op. Ik was dan ook opgelucht toen ik op het A4 ‘Nee in giraffentaal’ ging staan. Giraffentaal staat voor geweldloos of empathisch communiceren met jezelf en anderen: onbevooroordeeld luisteren naar gevoelens en behoeften.

Opluchting

Ik liet alle waarnemingen, gevoelens en mogelijke behoeften toe die samenhingen met een ‘nee’ als antwoord op mijn vraag. Dat voelde een stuk prettiger dan mijn voorgaande dialoog. Nu kon ik in mijn lijf voelen wat dit antwoord met me deed. Ik voelde opluchting en tegelijkertijd een beetje verdriet. De opluchting hield verband met de ruimte die ik ervoer om‘nee’te zeggen. Het verdriet met dat ik ook oog voor de behoeften van mijn man zou willen hebben, oftewel: eerlijkheid. Toen ik op ‘Ja in giraffentaal’ stond, merkte ik dat ik nieuwsgierig was naar het huis. Ik wilde het toch graag verder onderzoeken, er open voor staan.

Ik heb een oplossing!

Toen ik op ‘Mediator in giraffentaal’ ging staan, nam ik me voor om voor mijn beide behoeften – eerlijkheid en ruimte – een oplossing te vinden. Als snel kwam het idee in me op om het huis verder te onderzoeken met de mogelijkheid om daarna toch ‘nee’ te zeggen, ook al was het bouwkundige rapport goed. Ik wilde dat dit helder was voor mijn man, zodat hij niet teleurgesteld zou zijn als ik na al onze inspanningen toch met een‘nee’ zou komen en ik geen druk zou ervaren om toch voor dit huis te kiezen. Toen ik hem dit vertelde, was het helemaal oke voor hem. Ik was blij en opgelucht. Er was helderheid ontstaan en we konden gezamenlijk weer verder.

Ik weet het niet

De Ja/Nee Dans werkt ook bij kleinere vraagstukken. Zo belde laatst een deelnemer aan mijn basiscursus op de dag dat de cursus begon. Ze meldde dat ze vanwege ziekte de eerste bijeenkomst niet kon bijwonen. Mocht ze nu helemaal niet meedoen of was er een mogelijkheid om de eerste avond in te halen? Ik had op dat moment geen antwoord op haar vraag. Ik vroeg haar of ik er even over na kon denken. Ik zou haar diezelfde middag terugbellen. Ik legde de Ja/Nee Dans uit en begon met de vraag of ik haar zou vertellen dat ze niet mee kon doen als ze de eerste avond miste. Dat resulteerde weer in een innerlijke dialoog waar ik niet uitkwam. Ook de mediator in mij in jakhalzentaal gaf enkel spanning en druk.

Wat leeft er in mij?

Pas toen ik ging waarnemen in plaats van denken, en naging wat er in mij leefde aan gevoelens en behoeften bij een ‘nee’ en een ‘ja’ als antwoord op mijn vraag, kwam er rust en helderheid. Ik voelde nog steeds een brok in mijn keel en spanning in mijn buik, maar ik kwam ook op datgene wat zo belangrijk voor me is: bijdragen, zelfzorg en gemak. Op hetzelfde moment dat ik me voornam om een oplossing te vinden die voorzag in al deze behoeften, kwam een idee in me op. Ik zou mijn iPad meenemen, zodat de deelneemster er via Skype bij kon zijn! Opgelucht en blij belde ik haar op. Op dit idee was ik nooit gekomen als ik in mijn gedachten was
blijven hangen. 

Geef een reactie

