Mijn dochter ligt dwars, wat nu?

Ik logeerde laatst met mijn kinderen bij een vriendin toen mijn dochter op een avond bij haar op de slaapkamer wilde slapen. Tot dan toe had alleen mijn zoon daar geslapen en mijn dochter bij mij, maar nu wilde mijn dochter opeens ook bij haar. En dat zei ze op het moment dat ik mijn kinderen naar bed ging brengen… Dit was niet het moment om een uitgebreide discussie te gaan voeren. Daar had ik ook absoluut geen zin in… Toch besteedde ik uiteindelijk meer tijd en aandacht aan het ‘probleem’ dan ik in eerste instantie van plan was. En daar was ik achteraf heel blij mee.

Ik probeerde in eerste instantie nog even bij mijn vriendin of de kinderen allebei bij haar op de kamer mochten slapen. Begrijpelijkerwijs vond zij eentje wel genoeg. Toen dacht ik dé oplossing te hebben: de kinderen zouden om en om op haar kamer mogen slapen. Dat was toch eerlijk? Het voorzag voor mijn dochter echter niet in haar behoefte aan eerlijkheid. En ze had nog meer onvervulde behoeften…

Ik kan kiezen

Hoe vaker mijn dochter bleef herhalen waar ze wilde slapen, hoe machtelozer ik me voelde. Op een gegeven moment hoorde ik mezelf schreeuwen dat ik het zat was en dat ze naar haar kamer moest gaan. Ze begon te huilen en ging met tegenzin. Ik bracht mijn zoon naar bed en was nog niet klaar, toen mijn dochter weer in de kamer stond en eisen begon te stellen en begon te dreigen. Ze wilde op deze kamer slapen, een spelletje op de telefoon doen of ze trok de dekens van het bed. ‘Je kunt kiezen,’ zei ze tegen me.

Word ik boos of niet?

Ik had heel boos kunnen worden en kunnen zeggen dat ze niet zo’n toon tegen me aan moest slaan. Zo praat je immers niet tegen je ouders, toch? Daarentegen hoorde ik nu in haar woorden dat ze plezier wilde hebben, net als haar broer. Ik hoorde ook een behoefte aan eerlijkheid. Mijn vermoeden werd bevestigd toen mijn dochter vertelde dat haar broer die middag al een filmpje had gekeken en zei niet. Mijn zoon protesteerde vanuit zijn bed: ‘Jíj wilde geen filmpje kijken!’ O jee, als hij zich er ook mee ging bemoeien…

Wat wil ze nou?

Ik vroeg mijn dochter of ze ook iets leuks wilde doen. En of ze had gewild dat we haar hadden gehoord op het moment dat ze zei dat ze op deze kamer wilde slapen. ‘Ja,’ zei ze verdrietig. Ik vertelde haar dat ik graag wilde dat we allemaal plezier hadden en stelde haar voor om een boekje voor te lezen. Haar antwoord was het meest verschrikkelijke wat ik me kon voorstellen: ‘nee’. Ze begon wel wat andere eisen te stellen. Nu wilde ze een filmpje kijken. Ik vertelde dat ik dat niet wilde, en ook niet dat ze een spelletje op de telefoon zou doen, in deze kamer zou slapen of de dekens van het bed zou trekken. Ik vertelde ook waarom. Ik wilde immers dat ze rustig en ontspannen zou gaan slapen en niet vol indrukken van de film of de actie van het spelletje. Bovendien had ze vandaag al meer dan een uur tv gekeken en ’s ochtends een spelletje gedaan. Konden we niet iets verzinnen wat ons alledrie plezier gaf?

We zijn eruit…

Toen kwam mijn dochter met een idee waar ik me in kon vinden. Ze wilde in bad of onder de douche en een boekje lezen. Ik voelde me opgelucht. We waren eruit. Het viel me op dat mijn meisje daarna heel vrolijk was en lachte, meewerkte en prima kon horen dat ik geen zin had om samen met haar te douchen of het verhaal nog een keer voor te lezen. Dat hadden we, op haar verzoek, namelijk al voor het douchen gedaan. Ik was blij met de manier waarop ik haar nu naar bed kon brengen: met lichtheid, vrolijkheid en plezier. Nog blijer was ik met het contact en de verbinding die ik met mijn dochter had ervaren. Dat is voor mij namelijk echt heel waardevol.

Geef een reactie

